راهکارهای توسعه ارتباط دانشگاه و صنعت در کشور براساس روش داده‌بنیاد

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.

2 دانشجو کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه یزد

چکیده

امروزه، توجه به تجاری‌سازی تحقیقات دانشگاهی، کارآفرینی دانشگاهی و ارتباط دانشگاه و صنعت، به‌طور چشمگیری، افزایش یافته است . همکاری صنعت و دانشگاه به انجام آموزش، پژوهش، توسعه و دیگر فعالیت‌های مشترک در یک نظام آموزشی اشاره دارد و اجازه می‌دهد تمام احزاب و اقشار جامعه از فرصت‌های موجود در دانشگاه بهرهمند شوند. هدف این تحقیق بررسی راهکارهای توسعه ارتباط دانشگاه و صنعت در کشور می‌باشد. تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی- توسعه‌ای و از نظر روش از نوع آمیخته کیفی و کمی است. در مرحله اول از نظریه داده‌بنیاد برای ساخت مدل مفهومی به منظور تبیین راهکارهای توسعه دانشگاه و صنعت در کشور بهره گرفته شد. در بخش کیفی، خبرگان آشنا به موضوع ارتباط دانشگاه و صنعت نمونه آماری پژوهش را تشکیل می‌دادند. با توجه به کفایت نمونه‌گیری و اشباع نظری 15 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند و روش گلوله-برفی انتخاب شدند، سپس جهت تجزیه و تحلیل داده‌های فرایند سه‌مرحله‌ای کدگذاری باز، محوری و انتخابی از نرم‌افزار ATLAS.ti.8 استفاده گردید. در بخش کمی پژوهش نیز جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران و کارشناسان شرکت‌های دانش‌بنیان و مدیران صنایع و اساتید دانشگاه یزد بودند که نمونه آماری تحقیق براساس توصیه‌های استفاده از مدل‌های تأییدی 220 نفر تعیین شد. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه براساس مقوله‌های فرعی و مفاهیم بدست آمده از مرحله کیفی پژوهش و بر اساس مدل پارادایم استفاده شد و به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل عاملی تأییدی در نرم‌افزار PLS استفاده گردید. نتایج بخش کمی پژوهش نشان می‌دهد که همه مدل‌های تأییدی به شکل مناسبی تدوین شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Strategies for developing the relationship between university and industry in the country based on the data-based method

نویسندگان [English]

  • Habib Ansari Samani 1
  • Fereshte nafar 2
1 Assistant Professor, Department of Economics, Faculty of Economics, Management And Accounting, Yazd University, Yazd, Iran.
2 ma student
چکیده [English]

Today, attention to the commercialization of academic research, academic entrepreneurship, and the relationship between academia and industry has increased dramatically. Industry-university cooperation refers to teaching, research, development and other joint activities in an educational system and allows all parties and sections of society to take advantage of the opportunities available at the university..The purpose of this study is to investigate the strategies for developing the relationship between university and industry in the country. The present research is applied-developmental in terms of purpose and qualitatively and quantitatively mixed in terms of method. In the first stage, data theory was used to construct a conceptual model to explain the development strategies of academia and industry in the country. In the qualitative section, experts familiar with the relationship between university and industry formed the statistical sample of the research. Due to the adequacy of sampling and theoretical saturation, 15 people were selected by purposive sampling and snowball method, then ATLAS.ti.8 software was used to analyze the data of the three-stage open, axial and selective process. In the quantitative part of the research, the statistical population of the study included all managers and experts of knowledge-based companies and industry managers and professors of Yazd University. The statistical sample of the research was determined based on the recommendations of using confirmation models of 220 people. In order to collect data, a questionnaire based on sub-categories and concepts obtained from the qualitative stage of the research and based on a paradigm model was used, and in order to analyze the data, confirmatory factor analysis was used in PLS software. The results of the quantitative part of the research show that all confirmation models are properly formulated.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Industry-university relationship
  • Grounded theory
  • knowledge-based economy