یکپارچه سازی استراتژی های مدیریت دانش اسلامی و فرآیندهای ارتقا خلاقیت و عملکرد سازمانی بین کارکنان و مدیران مطالعه موردی: شعب بانک ملی استان گلستان

نوع مقاله : پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار؛ گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گلستان، گرگان، ایران

2 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، گرگان، ایران

چکیده

دردنیای پیچیده امروز، دانش سازمانی به سرعت در حال تبدیل شدن به مزیت رقابتی اصلی سازمان ها است. توجه به مدیریت دانش و حمایت از آن، شرایط مطلوبی را برای هر سازمانی به وجود می آورد:تا علاوه بر این که در محیط پیچیده رقابتی، حمایت مستمر داشته باشد، بتواند گوی سبقت را از سایرین ربوده و پیشتاز عرصه های مختلف فعالیت باشد.دانش سازمانی، در دنیای پر شتاب معاصر، فرصت مناسبی برای سازمان هاییی که به خویی ان را می شناسسند و مدیریت می کنند و در عین حال تهدیدی جدی برای سازمان هایی اسست که به تحولات محییطی کم توجه ببوده و ان را نمی شناسند .
هدف از پژوهش حاضر یکپارچه سازی استراتژی های مدیریت دانش اسلامی و فرآیند های ارتقا خلاقیت و عملکرد سازمانی بین کارکنان و مدیران در شعب بانک ملی استان گلستان بود. روش تحقیق مورد استفاده از نوع توصیفی، پیمایشی همبستگی می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه کارکنان شعب بانک ملی است به تعداد800 نفر درنظر گرفته شده است. نمونه آماری متناسب با تعداد افراد جامعه با استفاده از جدول مورگان 267 نفر بود و روش نمونه گیری تصادفی ساده بود. داده‌های تحقیق با روش کتابخانه ای و میدانی گردآوری شده و ابزار مورد استفاده پرسش نامه های استاندارد می‌باشد. پایایی پرسش‌نامه‌ها با استفاده از روش کرونباخ و روایی ابزار با روش محتوایی مورد تأیید قرار گرفته اند. هم چنین جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار smart pls استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین یکپارچه سازی استراتژی های مدیریت دانش اسلامی و فرآیند های ارتقا خلاقیت و عملکرد سازمانی بین کارکنان و مدیران در شعب بانک ملی استان گلستان اثر معناداری وجود دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Integrating Islamic Knowledge Management (KM) Strategies and Processes to Enhance Organizational Creativity and Performance an empirical investigation

نویسندگان [English]

  • Easa Niazi 1
  • Maryam TavirSayyari 2
1 Department of Management, Faculty of Humanities and Social Sciences, Golestan University, Gorgan, Iran
2 MA of Business Administration, Gorgan, Iran
چکیده [English]

In today's complex world, organizational knowledge is rapidly becoming the core competitive advantage of organizations. Paying attention to knowledge management and supporting it creates favorable conditions for any organization: in addition to having continuous support in a complex competitive environment, it can steal the lead from others and be a leader in various fields of activity. Organizational knowledge, in the rapidly evolving contemporary world, is a good opportunity for organizations that know and manage it in nature, and at the same time is a serious threat to organizations that pay little attention to environmental developments and do not know it.The purpose of the present study was to integrate Islamic knowledge management strategies and processes to promote creativity and organizational performance among employees and managers in Golestan National Bank branches. The research method used is descriptive-correlational survey. The statistical population of this study consists of all employees of Melli Bank branches with 800 persons. The statistical sample was proportional to the population of the population using the Morgan table of 260 people and the sampling method was simple. The research data were collected by library and field method and the standard questionnaires were used. The reliability of the questionnaires was confirmed by the Cronbach's method and the validity of the instrument by the content method. Also, structural equation method using smart pls software was used for data analysis. The results showed that there is a significant difference between the integration of Islamic knowledge management strategies and the processes of promoting creativity and organizational performance among employees and managers in the branches of Melli Bank of Golestan province

کلیدواژه‌ها [English]

  • Islamic Knowledge Management Strategies
  • Creativity Promotion
  • Organizational Performance